Spotkanie z Hiszpanią

Od 18 do 22 lutego pięcioro uczniów klasy IIIa – Klaudia Kozakiewicz, Marta Mierzwińska, Weronika Rosińska, Ewa Urbańczyk i Bartosz Smoliński – w ramach projektu Erasmus+ „National Prides in a European Context”, przebywało w hiszpańskiej Walencji. Celem podróży było poznanie wybranych zabytków hiszpańskiej kultury wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Swoją podróż, pod opieką pani Eweliny Kapsy i pani Beaty Kaźmierczak, uczniowie rozpoczęli od lotu do Alicante, stamtąd wyruszyli do miasta Orihuela, gdzie mieści się szkoła IES Gabriel Miro, która była gospodarzem spotkania partnerów projektu. Pierwszy dzień pobytu upłynął na zapoznaniu się z rówieśnikami z krajów partnerskich – Islandii, Włoch, Łotwy, Węgier i Hiszpanii oraz na poznawaniu zabytków Orihueli: gotycko – renesansowego klasztoru i kościoła San Domingo, gdzie mieści się najstarsza biblioteka publiczna w Hiszpanii, bazyliki i muzeum, w którym można było zobaczyć obraz Caravaggia „Kuszenie św. Tomasza” oraz alabastrowy dach jednej z komnat. Dzień zakończył się spotkanie z burmistrzem, który bardzo ciekawie opowiadał o mieście, którego jest gospodarzem.
Środa upłynęła na poznawaniu zabytków Cartageny, której zwiedzanie rozpoczęło się od wizyty w Muzeum Marynarki. Potem był pobyt w ruinach rzymskiego teatru, w którym można było zobaczyć to, czego uczniowie uczyli się o starożytnym teatrze na lekcjach języka polskiego.
W Murci podziwiano natomiast Real Casino z salami zaprojektowanymi w różnych stylach, m.in. arabskim czy romantycznym oraz klasztor klarysek z elementami sztuki mauretańskiej. Pobyt w Murci zakończył się wizytą w romańsko-gotyckiej katedrze, do której prowadzi uliczka obsadzona drzewkami pomarańczowymi – o tej porze roku obsypanymi owocami.
Kolejny dzień pobytu w Walencji upłynął na wizycie w Elche – mieście słynącym z drzew palmowych. W ogrodzie botanicznym można było zobaczyć nie tylko palmy, które wszyscy znają, ale także ich egzotyczne, np. japońskie, odmiany. Największy podziw wzbudził dwustuletni okaz palmy o niecodziennym kształcie. W katedrze, wpisanej na listę światowego dziedzictwa UNESCO, zobaczyć można było ciekawe połączenie sztuki romańskiej z elementami kultury arabskiej.
W Alicante natomiast, po spacerze nadmorską promenadą, można było odpocząć na jednej z najpiękniejszych plaż w Europie.
Spotkanie z Hiszpanią było pierwszym z zagranicznych wyjazdów w ramach projektu „National Prides in a European Context”. Kolejny już na początku kwietnia, tym razem będzie to Palermo na Sycylii. W maju zaś uczniowie odwiedzą Łotwę. Islandia i Węgry to kraje, które odwiedzimy w przyszłym roku szkolnym i wtedy też będziemy gospodarzami spotkania podsumowującego realizowany przez dwa lata projekt.
Wrażenia z podróży do Hiszpanii można odnaleźć także na blogu redagowanym przez uczestników projektu.