Erasmus+ National Prides

Angielska strona projektu

SPOTKANIE NAUCZYCIELI W PALERMO NA SYCYLII

21-23 LIPCA 2021

We włoskiej szkole IPSSAR Paolo Borsellino w Palermo odbyło się spotkanie podsumowujące projekt „Duma narodowa w europejskim kontekście”. Podczas trzydniowego spotkania nauczyciele ze szkół partnerskich pracowali nad raportem końcowym projektu. Zostały zaprezentowane wyniki ewaluacji pracy uczniów podczas wyjazdów do krajów partnerskich oraz plan upowszechniania rezultatów mobilności. Projekt zapoznał uczniów uczestniczących w projekcie z zabytkami światowego dziedzictwa UNESCO i umożliwił kontakt z rówieśnikami z zagranicy. Projekt został napisany przez szkołę węgierską w Eger, która koordynowała działania projektu. Dzięki bogatemu programowi uczniowie liceum zwiedzili Sycylię, Hiszpanię, Łotwę, Islandię i Węgry.

Angielska strona projektu:

WIRTUALNA MOBILNOŚĆ NA WĘGRZECH

27 KWIETNIA- 5 MAJA 2021

5 maja odbyło się podsumowanie wirtualnej mobilności- ostatniej w ramach projektu Duma Narodowa. Gospodarzami mobilności byli węgierscy nauczyciele i uczniowie szkoły w Eger. Uczniowie z krajów partnerskich (Węgry, Włochy, Hiszpania, Islandia, Łotwa i Polska) przez tydzień spotykali się wirtualnie w pięciu grupach i wykonywali zadania związane z kulturą Węgier. Piekli węgierskie bułeczki pogacsa, przygotowywali prezentacje o zabytkach UNESCO oraz brali udział w kulturowych quizach. Rezultaty umieszczali na platformie Flipgrid.

https://admin.flipgrid.com/manage/discussion

Wrażenia z wirtualnych spotkań umieszczone zostały przez uczniów na blogu projektowym. Oto jeden z wpisów:

http://nationalprides.blogspot.com/2021/05/my-experience-in-virtual-mobility-to.html

Filmy o węgierskich miejscach UNESCO:

Pannonhalma

Hortobagy

Aggtelek

Buda Castle

Holioko


CZTERY LATA Z ERASMUSEM!

ERASMUS+ W SZUBIŃSKIM LICEUM 2016-2020

 

 

PRZYJAZD GOŚCI DO SZUBINA

11-13 luty 2020

Szubińskie Liceum już po raz drugi gościło w murach swojej szkoły zagranicznych gości. Tym razem w ramach projektu pt. „Duma Narodowa w Europejskim Kontekście”. W dniach 11-13 lutego Szubin odwiedzili wraz z nauczycielami uczniowie z Włoch, Węgier, Łotwy, Hiszpanii i Islandii.
Przyszedł czas  zapoznać naszych partnerów z polskimi zabytkami dziedzictwa narodowego światowej listy UNESCO. W programie trzydniowej wizyty znalazły się więc takie miejsca jak: zamek w Malborku oraz starówki w Toruniu i Gdańsku, które na światową listę UNESCO zostały wpisane jako jedne z pierwszych.
Przy okazji warto dodać, że obecnie na liście znajduje się 16 miejsc z Polski (15 dziedzictwa kulturowego oraz 1 dziedzictwa przyrodniczego). Na liście oczekujących na nominację znajduje się 6 obiektów.
Pierwszego dnia pobytu grupa młodzieży zwiedziła szkołę, zapoznała się z polskimi rówieśnikami i obejrzała krótki występ artystyczny przygotowany przez teatr Meandry, który specjalnie dla gości przedstawił skecz w języku angielskim. Po występie udaliśmy się na lekcję historii regionu w Exploseum i Mennicy w Bydgoszczy.
Na dzień drugi wizyty zaplanowano wycieczkę do Gdańska, w którym grupa zwiedziła Europejskie Centrum Solidarności i Starówkę. Największą atrakcją dnia okazał się średniowieczny zamek krzyżacki w Malborku, który zachwycił swoim rozmiarem.
W dniu trzecim wizyty goście uwiecznili na zdjęciach pobyt w gotyckim Toruniu. Od dziś Polska kojarzyć się będzie z piernikami toruńskimi bowiem szczególnie do gustu przypadł im pokaz historii piernika podczas warsztatów pieczenia pierników w Żywym Muzeum Piernika.
Podczas kolacji pożegnalnej uczniowie zaprezentowali w programie Adobe Spark prezentacje na temat miejsc, które zwiedzili w Polsce. Następnie odbyła się ceremonia rozdania certyfikatów uczestnictwa i wspólna zabawa.
Projekt wkrótce dobiega końca. Ostatnia wymiana odbędzie się we wrześniu na Węgrzech. 

DRAGONS

POPPIES

ASTRONOMERS

STORKS

MERMAIDS

 

POBYT UCZENNIC Z WĘGIER W SZUBINIE

20 października-19 grudnia 2019

Przez 2 miesiące w naszym liceum przebywały uczennice z Eger na Węgrzech: Brenda Gyorfi i Anna Torok. Szkoła węgierska jest koordynatorem projektu „National Prides in a European Context”. W tym samym czasie dwie inne węgierskie  uczennice uczęszczały do szkoły w Palermo na Sycylii. Brenda i Anna uczestniczyły w lekcjach klasy Ig i IIa. Dodatkowo uczyły się języka polskiego przez cztery godziny na tydzień. Dziewczęta miały również okazję zapoznać się z kultura polska. Zwiedziły wiele miejsc: Bydgoszcz, Biskupin, Lubostroń, Toruń, Szymbark, Gdańsk i Sopot. Dzięki pobytowi w Polsce nieobce są im tradycje polskie, gdyż miały okazję uczestniczyć w Andrzejkach, Wigili oraz Połowinkach. Polska młodzież miała również okazję do zapoznania się z kultura węgierska i szlifowania języka angielskiego. Pobyt Węgierek w I LO w Szubinie to niewątpliwie nietuzinkowa przygoda kulturowo-językowa. Będziemy za nimi tęsknić.

Zobacz film, w którym Brenda i Anna mówia po polsku:

BRENDA i ANNA  Z WĘGIER MÓWIĄ PO POLSKU

 

WYJAZD UCZNIÓW NA ISLANDIĘ  

9-11 października 2019       

Kolejna grupa licealistów wyjechała na Islandię w ramach projektu National Prides In a European Context, gdzie spotkała się z przedstawicielami szkół partnerskich. Gospodarzem spotkania była szkoła Fjölbrautaskóli Suðurnesja w Keflavik. W wyjeździe uczestniczyły: Aleksandra Bączkowska, Jagoda Kaiser, Michalina Kasprzak, Monika Kozdęba i Sara Kubiak wraz z nauczycielkami: Arletą Marchlewską i Ewą Mieczkowską-Szczekot.

DZIEN 1
Wizyta w szkole rozpoczęła się od prezentacji szkół i miast partnerskich oraz zapoznania z zadaniami projektowymi. Następnie gości oprowadzono po szkole i zaprezentowano jej bazę dydaktyczną, m.in. pracownię biologii, w której znajdowały się profesjonalne łóżka szpitalne; pracownię stolarską, w której uczniowie budowali drewniany dom letniskowy; pracownię fryzjerską czy warsztaty do nauki zawodów technicznych.
Kolejnym ekscytującym punktem dnia było spotkanie z prezydentem Islandii Guðni Th. Jóhannesson, który chętnie odpowiadał na pytania uczniów, brał udział w sesji fotograficznej, a na koniec zaprosił wszystkich na podwieczorek w prezydenckiej rezydencji.
Ostatnim punktem pierwszego dnia było zwiedzanie Perlan – Wonders of Iceland. W planetarium obejrzeliśmy film o powstawaniu zorzy polarnej, zwiedziliśmy jaskinię lodową, a z tarasu widokowego podziwialiśmy przepiękną panoramę Reykjaviku.

DZIEŃ 2
W drugim dniu pobytu odbyła się wycieczka objazdowa do najpiękniejszych miejsc na Islandii: Þingvellir, miejsce obrad najstarszego parlamentu na świecie; wygasły wulkan Kerið oraz Skálholt, najstarszy islandzki kościół. Zaskakującym punktem dnia była zupa pomidorowa, skonsumowana w restauracji mieszczącej się w…szklarni. Jednak największe wrażenie zrobiły  wodospad Gullfoss i gejzery.

DZIEŃ 3
Ostatni  dzień pobytu na Islandii  został zarezerwowany na zwiedzanie miejsca, gdzie stykają się dwie płyty tektoniczne: euroazjatycka i amerykańska oraz Global Geoparku (UNESCO). Ostatnim punktem był spacer po Reykjaviku i zwiedzanie jego zabytków: protestanckiego kościoła Hallgrimskirkja, budynku parlamentu oraz szklanej sali koncertowej – Harpa, która mieniła się jak kryształy w krainie lodu.
Podczas kolacji pożegnalnej uczniowie zaprezentowali swoje prace projektowe i odebrali certyfikaty uczestnictwa.

 

WYJAZD UCZNIÓW NA ŁOTWĘ

21-23 MAJA 2019

W maju uczniowie i nauczyciele z I Liceum Ogólnokształcącego w Szubinie wyruszyli w kolejną podróż dydaktyczno-krajoznawczą w ramach realizowanego projektu ERASMUS „Duma narodowa w kontekście europejskim”. Tym razem kierunek ….ŁOTWA.

Oprócz realizacji zadań projektowych – pracy w grupach międzynarodowych z wykorzystaniem programu Photo Story – realizowana była ścieżka krajoznawcza. Zwiedziliśmy okolicę, np. park narodowy „Mazsalacas”, udaliśmy się na całodniową wycieczkę do stolicy Łotwy – Rygi, gdzie zostaliśmy oprowadzeni przez przewodnika, wysłuchaliśmy opowieści o dziejach tego miasta oraz odwiedziliśmy Bibliotekę Narodową Łotwy.

Ważnym punktem naszej podróży było poznanie historii – wpisanej na listę UNESCO akcji niepodległościowej „Baltic Way” z 1989r. Był to masowy protest ok. 2 milionów mieszkańców trzech republik bałtyckich Litewskiej, Łotewskiej i Estońskiej SRRR przeciwko ówczesnej sytuacji politycznej.

Szczególne wrażenie wywarła na nas bogata kultura Łotwy: tradycyjne śpiewy i tańce ludowe, które są kultywowane od najmłodszych pokoleń. Smakowały nam litewskie specjały: pierożki, sok z brzozy czy kwas.

Łotwa to ostatni w bieżącym roku szkolnym wyjazd projektowy z Erasmusa. W roku szkolnym 2018/2019 uczniowie i nauczyciele odwiedzili już Węgry, Hiszpanię , Włochy i Turcję.

W przyszłym roku szkolnym czekają nas wyjazdy na Islandię, Węgry i do Rumunii. Zimą spodziewamy się zagranicznych gości z projektów Erasmus w liceum w Szubinie.

Uczniowie klasy II w składzie: Julia Stodolna, Dominika Bojewska, Kacper Zetler, Hubert Zdralek i Krystian Wiśniewski wzięli udział w spotkaniu młodzieży w Naukseni na Łotwie. Oto fotorelacja z wyjazdu:

 

Prezentacje uczniów:

Grupa Kacpra

Grupa Krystiana

Grupa Dominiki

Grupa Julii

Grupa Huberta

 

 

WYJAZD UCZNIÓW NA SYCYLIĘ

1-3 KWIETNIA 2019

Kolejnych pięcioro uczniów naszej szkoły – Svetlana Ashikhmina, Hanna Marchlewska, Maja Gnat, Gabriela Siuchnińska i Dominika Tokarczyk wyruszyło na przygodę z Erasmusem. Tym razem polecieli do Palermo, gospodarczej, turystycznej i kulturalnej stolicy Sycylii.

Dzień 1
Celem podróży było poznanie wybranych zabytków kultury wpisanych na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Swoją podróż, pod opieką pani Lidii Leciejewskiej i pani Arletty Jagodzińskiej, uczniowie rozpoczęli od wizyty w szkole I.P.S.S.A.R. P.Borsellino, która była gospodarzem drugiego spotkania partnerów projektu.
Pierwszy dzień pobytu upłynął na zapoznaniu się z rówieśnikami z krajów partnerskich – Islandii, Hiszpanii, Łotwy, Węgier i Włoch oraz na poznawaniu zabytków Palermo, z których dumni są nie tylko Sycylijczycy. Podziwiano m.in. Church of Saint Catherine, Royal Palace and Palatine Chapel, Cathedral oraz kościół Santa Maria dell`Ammiraglio, znany jako La Martorana, a stanowiący jeden z najpiękniejszych zabytków architektury arabsko-normańskiej we Włoszech.

Dzień 2

Drugi dzień upłynął na podziwianiu przepięknej katedry w Cefalu, która stanowi kolejny przykład stylu arabsko-normańskiego w architekturze. Zawiera bowiem mozaiki w stylu bizantyjskim, nawę główną zbudowaną na wzór klasztoru w Cluny, transept zaś wzorowany na architekturze arabskiej. W 2015 katedra została wpisana na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Po spacerze urokliwymi uliczkami tradycyjnego sycylijskiego miasteczka, odpocząć można było na pięknej plaży. Dzień zakończył się spotkaniem z burmistrzem, który bardzo ciekawie opowiadał o mieście, którego jest gospodarzem.

Dzień 3

Ostatni dzień upłynął na zwiedzaniu dwunastowiecznej katedry w Monreale, w której podziwiano nie tylko piękne krużganki i mozaiki, ale także kolumny zwieńczone misternie rzeźbionymi kapitelami.
Wizyta w Palermo zakończona została kolacją w partnerskiej szkole, jej gościem był m.in. polski konsul w Palermo.
Pobyt we Włoszech był drugim z zagranicznych wyjazdów uczniów szubińskiego liceum w ramach projektu „National Prides in a European Context”. Kolejny już na początku maja, tym razem będzie to Łotwa.

Oto wpisy uczestników na travelblogu:

Hania Marchlewska

Maja Gnat

Dominika Tokarczyk

Svetlana Ashikhmina

Gabrysia Siuchnińska

A oto link do prezentacji wykonanych w Padlecie.

Mobility padlets

 

 

DRZWI OTWARTE

PREZENTACJA PROJEKTÓW I KRAJÓW PARTNERSKICH

21-22 marca 2019

Uczniowie klas III gimnazjów oraz klas VIII szkół podstawowych z naszej gminy mieli okazję poznać dorobek kulturowy naszej szkoły. Prze ostatnie 3 lata wzbogaciliśmy się o nową wiedzę o krajach europejskich i niezapomniane przeżycia w ramach wymian młodzieży  inspirowanych  projektami Erasmusa. Przywiezione pamiątki z podróży zaprezentowaliśmy odwiedzajacym nasza szkołę młodszym kolegom i koleżankom, którzy być może dołacza do klubu miłośników nauki języków obcych i zdobywania wiedzy poprzez podróże zagraniczne.

 

PREZENTACJE O HISZPANII

WYKONANE ZA POMOCĄ NARZĘDZIA

GENIALLY

marzec 2019

Group 1

Group 2

Group 3

Group 4

Group 5

 

PIERWSZE SPOTKANIE MŁODZIEŻY W HISZPANII

  18-22 lutego 2019

Przygoda z UNESCO rozpoczęła się w hiszpańskim miasteczku Orihuela. Piątka uczniów: Marta Mierzwińska, Weronika Rosińska, Ewa Urbańczyk, Klaudia Kozakiewicz  i Bartosz Smoliński w towarzystwie nauczycielek Beaty Kaźmierczak i Eweliny Kapsa wyruszyli na południe Hiszpanii.

Dzień I

Uczestnicy wycieczki zostali przywitani przez władze szkoły i regionu w szkole Gabriela Miro i zwiedzili Orihuelę: Szkołę Santo Domingo, Muzeum Miguela Hernandeza, Katedrę i  Pałac Biskupi.

Dzień II

Wszyscy uczestnicy mobilności ( 25 osób) wraz z nauczycielami  wyruszyli do pobliskiej Kartageny i Murcji. W Kartagenie główną atrakcję stanowił Teatr Rzymski. W Murcji najbardziej podobała się Katedra oraz Kasyno.

Dzień III

Ostatni dzień pobytu przyniósł niezapomniane wrażenia z pobytu w Elche – największego na świecie gaju palmowego.

 

 

POZNAWANIE NOWYCH NARZĘDZI

9.01.2019

Projekt  ma na celu zapoznać swoich uczestników nie tylko z zabytkami  z listy UNESCO krajów partnerskich ale również nauczyć  nowych narzędzi TIK. Grupa projektowa stworzyła quizy na temat polskich zabytków znajdujących się na liście UNESCO  w  Formularzu Google. Oto linki do wybranych  quizów:

Test Arek Panek

Test Gabrysia Siuchnińska

Test Maja Gnat

Igor Kotlarek

Starówka w Krakowie

obiekt na liście UNESCO

 

 

 

 

 

ŻYCZENIA ŚWIĄTECZNE Z WŁOCH,  HISZPANII i WĘGIER

24.12.2018.

 

 

 

 

 

 

 

 

https://www.greetingsisland.com/eCard/sjro55hjwks4

 

 

MAMY LOGO PROJEKTU!

20.12.2018.

W konkursie na logo projektu (etap międzynarodowy) szkoły partnerskie głosowały na jedną z sześciu propozycji wyłonionych w etapach krajowych. Najwięcej głosów zdobyło logo węgierskie. Gratulacje! Oto logo Weroniki Ucińskiej (wygrana w etapie szkolnym) i logo projektu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KONKURS NA LOGO PROJEKTU 

16.11.2018

Czy interesujesz się różnymi kulturami?
Czy chciałbyś pracować z rówieśnikami z innych krajów?
Czy chciałbyś odwiedzić zagraniczne szkoły?
Czy jesteś zainteresowany nowoczesnymi aplikacjami?
Czy jesteś kreatywny?
Jeśli tak, stwórz logo projektu ( wymagana forma elektroniczna) i prześlij je koordynatorowi  do  3 grudnia 2018 r.
Międzynarodowe jury nauczycieli wybierze zwycięzcę.

Logo powinno zawierać:

– tytuł projektu w języku angielskim

– logo programu Erasmus+

-treści i obrazy nie  naruszające praw autorskich

Powodzenia!

 

OBIEKTY UNESCO W POLSCE

15.11.2018.

Dzięki pracy nad projektem uczniowie odkryli wiele pięknych miejsc w Polsce. Na ekskluzywnej liście UNESCO, która promuje najcenniejsze zabytki świata, znajduje się 15 obiektów polskich. Są wśród nich starówki miast, zamek, kościoły różnych wyznań, muzeum, hala widowiskowa, kopalnie  i parki. ” Cudze chwalicie, swego nie znacie!”- to powiedzenie nasuwa się każdemu, kto przemierzy szlaki mapy najcenniejszych zabytków Polski. Uczniowie zaprezentowali zabytki na plakatach dołączając kody QR.

Autor: Mateusz Sądel

 

 

 

 

 

 

REGULAMIN UCZESTNICTWA UCZNIÓW W PROJEKCIE
12.11.2018

Regulamin rekrutacji uczniów Erasmus+ National Prides

 

SPOTKANIE LIDERÓW PROJEKTU

11.11.2018

6-9 listopada 2018 roku w miasteczku Eger na Węgrzech odbyło się spotkanie organizacyjne liderów szkół partnerskich.

Spotkanie miało na celu przedstawienie szkół biorących udział w projekcie, którego koordynatorem jest szkoła węgierska oraz zaplanowanie działań projektu. Ponadto każda ze szkół zaprezentowała wybrane miejsca z listy dziedzictwa kulturowego, z którymi zapozna pozostałych partnerów podczas wyjazdów zagranicznych. Nasza szkoła zaprezentowała listę polskich zabytków, a w szczególności  starówkę Torunia oraz zamek krzyżacki w Malborku. Prezentację można obejrzeć pod linkiem poniżej:

https://www.emaze.com/@AOFITWIQL/world-heritage-sites-in-poland

Projekt ma na celu zapoznanie uczniów z dziedzictwem kulturowym wpisanym na światową listę UNESCO obejmującą najpiękniejsze i najcenniejsze zabytki kultury i przyrody wszystkich krajów świata.

 

ROZPOCZĘCIE PROJEKTU

01.10.2018

1-go września 2018 roku rozpoczęliśmy realizację nowego projektu w ramach programu  Erasmus+. Projekt ma na celu zapoznanie uczniów z dziedzictwem kulturowym wpisanym na światową listę UNESCO. Tytuł projektu brzmi:

NATIONAL PRIDES IN A EUROPEAN CONTEXT

W kraju uczestniczą następujące szkoły:

Andrássy György Katolikus Közgazdasági Szakgimnázium, Gimnázium és Kollégium

Eger, Węgry (koordynator)

Istituto professionale di Stato per i servizi alberghieri e della ristorazione PAOLOBORSELLINO
Palermo, Włochy

Fjölbrautaskóli Suðurnesja
Reykjanesbær, Islandia

I Liceum Ogólnokształcące im. St. Wyspiańskiego
Szubin, Polska

INSTITUTO DE EDUCACION SECUNDARIA GABRIEL MIRÓ
Orihuela, Hiszpania

Naukšēnu novada vidusskola
Nauksenu novads, Łotwa

Piękno jest na wyciągnięcie ręki! Odkryjmy je!