Erasmus+ QR codes


QR codes- English version


WIRTUALNA MOBILNOŚĆ W SZUBINIE

7-11 CZERWCA 2021

Zakończyliśmy realizację projektu Erasmus+ o zastosowaniu kodów QR w edukacji. W dniach 7-11 czerwca odbyła się ostatnia zaplanowana w projekcie mobilność. Wirtualnie gościliśmy uczniów z partnerskich szkół czyli z Turcji, Macedonii i Rumunii. Program obejmował: użycie platformy genARate do tworzenia zdjęciowych QR kodów o słynnych Polakach, tworzenie filmów o najpiękniejszych polskich miastach i regionach oraz wirtualną wizytę w Toruniu (uczniowie liceum zaprezentowali film o zamku krzyżackim, Domu Kopernika i Muzeum Piernika oraz opowiedzieli legendę o Flisaku). Młodzież zagraniczna uczestnicząca w projekcie miała również okazję zapoznać się ze szkołą oraz dowiedzieć się ciekawostek o Szubinie. Podczas mobilności wykorzystano następujące narzędzia: padlet, genARate, TedEd,google prezentacje, quizizz, Mentimeter oraz kahoot. Rezultaty umieszczone zostały na edukacyjnej platformie Flipgrid. Spotkania odbywały się na platformie Webex.

CZTERY LATA Z ERASMUSEM!

ERASMUS+ W SZUBIŃSKIM LICEUM 2016-2020

WYJAZD DO RUMUNII

12-19 października 2019

Kolejnych pięcioro uczniów naszej szkoły przebywało za granicą – tym razem w Rumunii  w mieście Braiła, gdzie mieści się szkoła partnerska projektu.
Weronika Bodnar, Julianna Grobelska, Sandra Majchrowicz, Roksana Wojtkowiak i Marika Wciseł, pod opieką  Magdaleny Piekarskiej i Beaty Kaźmierczak, swoją przygodę z Rumunią rozpoczęły od wizyty w ” Paryżu Wschodu” czyli Bukareszcie. Poznawanie miasta rozpoczęło się od wizyty w Parlamencie, drugim po Pentagonie największym budynku świata, do którego prowadzi  deptak z monumentalnymi kamienicami. Uwagę przykuła również Strada Lipscani z  licznymi sklepikami, restauracjami i przeszklonymi pasażami handlowymi. Cerkiew Stavropoleos, choć mała i skromna z zewnątrz, zachwyciła bogactwem detali i pięknym dziedzińcem – były to główne miejsca, które odwiedzili uczniowie spacerując po rumuńskiej stolicy.
Kolejne dni upłynęły na zwiedzaniu Braiły, Tulczy i Konstancji Ta ostatnia zachwyciła  piękną promenadą zbudowaną wzdłuż brzegu Morza Czarnego. W Braile zadziwiaja nie tylko secesyjne kamienice Starówki, ale także teatr im. Marii Filotti i świątynie trzech różnych religii – prawosławia, judaizmu i islamu.

W Galatii, przy pięknej pogodzie, spacer w jesiennych barwach Ogrodu Botanicznego był czysta przyjemnościa.
Głównym celem wyjazdu była jednak wymiana doświadczeń związanych ze stosowaniem kodów QR w praktyce szkolnej. Uczniowie z Macedonii, Turcji i Polski, wraz z gospodarzami, czyli rumuńską młodzieżą szkoły w Braile, tworzyli kody QR, prezentowali narodowe stroje i przygotowywali specjały kuchni partnerów projektu.

Na przełomie września i października 2020 roku czekamy na rewizytę partnerskich szkół w naszym liceum. Wtedy odbędzie się podsumowanie dwuletniego projektu, którego nasza szkoła jest koordynatorem.

WYJAZD DO TURCJI

DZIENNIK Z PODRÓŻY

23-24 marca 2019

O godz. 15.55 czasu lokalnego wylądowaliśmy w Stambule na lotnisku Ataturk. Dostaliśmy się do hotelu i po krótkim odpoczynku, spragnieni wrażeń, udaliśmy się na zwiedzanie.  Zaczęliśmy od słynnego bazaru Kapalıçarşı. Grand Bazaar, czyli kryty, bazar ma powierzchnię 30 hektarów. Tam próbowaliśmy swoich sił w targach z miejscowymi kupcami.  Następnego dnia zapoznawaliśmy  się z turecką kulturą i zwyczajami religijnymi. Zobaczyliśmy Hagia Sophia-dawną świątynię chrześcijańską oraz Błękitny Meczet. Mogliśmy poznać stosunek obywateli tureckich do zwyczajów religijnych. Zapoznaliśmy się również z historią miasta przechadzając się po rezydencji Topkapi, czyli pałacu sułtańskim dawnych władców Imperium Osmańskiego. Wizyta w Stambule to niezapomniane wrażenia. Nasz krótki przystanek w podróży dobiegł końca. Przed nami jeszcze 6-cio godzinna podróż autokarem do Bigi. Dotarliśmy tam  tuż przed północą. Na dworcu autobusowym czekali na nas koledzy tureccy u których zamieszkamy przez kolejne 6 dni.

25 marca 2019

Godzina 9.00. Przekroczyliśmy próg szkoły. Przed wejściem powitał nas z pomnika Ataturk- bohater narodowy Turcji. W auli szkoły zapoznaliśmy się ekipą turecką (resztę grupy poznaliśmy dzień wcześniej w autobusie w drodze do Bigi ze Stambułu). Koncert zespołu muzycznego i pokaz iluzjonistyczny przygotowany przez gospodarzy zachwycił zarówno uczniów jak i nauczycieli. Resztę dnia spędziliśmy na zabawach integracyjnych. Gwoździem programu był Treasure Hunt. Dzięki tej zabawie (opartej na kodach QR) zapoznaliśmy się z topografią szkoły, gdyż kody rozmieszczone były po całej szkole. Zawierały pytania dotyczące krajów szkół partnerskich. Potem czas wolny i zwiedzanie okolicy. Biga to 50-cio tysięczne miasto. Słoneczna pogoda umiliła spacer po mieście.

26 marca 2019
Dzisiejszego dnia, wcześnie rano wyjechaliśmy spod szkoły w stronę Çanakkale, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć  makietę konia trojańskiego oraz port morski. Po drodze zwiedziliśmy ruiny Troi, starożytnego miasta u zachodnich wybrzeży Azji Mniejszej- współczesne stanowisko archeologiczne. Pierwsze badania na tym terenie przeprowadził w XIX wieku niemiecki archeolog Heinrich Schliemann. Odkryto wtedy pozostałości 9-ciu miast zakładanych raz po raz w tym samym miejscu. To opisane w Iliadzie  jest najprawdopodobniej siódmym miastem zbudowanym na wzgórzu Hisarlik. Następny przystanek podróży to  Assos, starożytne miasto greckie z ruinami doryckiej światyni ku czci Ateny. Zmęczeni i pełni nowej wiedzy powróciliśmy do Bigi.

27 marca 2019

Dzisiejszy dzień również spędziliśmy na zwiedzaniu. Zaczęliśmy od czarującej wioski Cumalikizik, która znajduje się na liście narodowego dziedzictwa UNESCO. Tam skosztowaliśmy typowego dla regionu śniadania, popijając turecka herbatę w specjalnych szklaneczkach. Następnie udaliśmy się do Bursy, byłej stolicy Imperium Osmańskiego położonego u podnóża góry Uludağ, gdzie odwiedziliśmy kilka majestatycznych meczetów i gwarny bazar Koza Han. Z tarasu widokowego podziwialiśmy panoramę tego pięknego trzymilionowego  miasta. Bursa to czwarte pod względem wielkości miasto Turcji i obiekt na liście UNESCO od 2014 roku.

28 marca 2019

Dzień upłynął na tworzeniu map z kodami QR. Za kodami kryją się miejsca, które zwiedziliśmy podczas wycieczek. Dzięki kodom na trwale zapisza się w naszej pamięci. Ponadto uczniowie z Macedonii zaprezentowali platformę  komputerowa do rozwiazywania zadań z matematyki zwany Maths Labyrinth. Jest on efektem pracy nad projektem, który szkoła zakończyła w ubiegłym roku.

29 marca 2019

Dzień przed wyjazdem ekipy Erasmusa z Turcji. Nie zapowiadał się na nadzwyczajny. W programie  gry językowe i rozdanie świadectw. Nikt się jednak nie spodziewał że zabawy językowe przemienią się w pełną pasji rywalizacji walkę. Przerwa, która nastąpiła po walce była równie zaskakująca, gdyż zgłodniali uczniowie  żwawo ruszyli w poszukiwaniu posiłku i pamiątek. Najbardziej zaskakujący był jednak moment rozdania świadectw uczestnictwa w projekcie Erasmus. Wystarczyło kilka zdań nauczyciela by poruszyć serca uczniów i rozpocząć nie kontrolowaną falę grupowych zdjęć i przytulań, którym nie było końca- ciężko było  powstrzymać te niekontrolowane odruchy serca. Na koniec świadectwa i skromny podarunek od tureckiej szkoły. Był to dzień pełen zaskoczeń lecz piękny i wart powtórzenia. Liczymy, że każdy następny wyjazd będzie się kończył tak samo.

WYNIKI KONKURSU NA LOGO PROJEKTU

                                                                                                     16.02. 2019

Spośród czterech propozycji (po jednym z każdego kraju) uczniowie szkół partnerskich wybrali logo rumuńskie. Gratulacje!

             

  

SZKOLENIE DLA NAUCZYCIELI             

   11 stycznia 2019 

W związku z zakupieniem przez szkołę  iPadów  nauczyciele odbyli szkolenie na którym zapoznali się z funkcjami  iPadów i możliwościami jakie stwarza aplikacja Klasa. Polega ona na zarządzaniu pracą uczniów za pomocą pracowni online. Szkolenie przeprowadziła  firma Cortland, specjalizująca się we wdrażaniu rozwiązań Apple dla edukacji. Sprzęt został zakupiony ze środków przeznaczonych na realizację projektu „The mystery lies in QRs-coding and decoding in education.

PIERWSZE QR  KODY

                                                                                           10.12.2018

Od października 2018 roku  nauczyciele wdrażają metodę kodów QR  na lekcjach. Uczniowie umieją już nie tylko odczytywać kody ale również generować własne za pomocą  dostępnych generatorów. Pierwsze lekcje oparte na kodach odbyły się na lekcjach przyrody, geografii i języków obcych. Przed wprowadzeniem metody na zajęciach, nauczyciele odbyli tygodniowe szkolenie na platformie etwinning pt: „Tydzień z Plickers i kodami QR”.

KONKURS NA LOGO PROJEKTU

                                                                                            22.11.2019

Wykaż się pomysłowością i stwórz logo  projektu. Pamiętaj, że logo jest symbolem, skrótem myślowym. Powinien być rozpoznawalnym  i czytelnym znakiem, które łatwo można zapamiętać i odtworzyć.

Wymagana jest  forma elektroniczna loga. Termin dostarczenia prac: 31 stycznia 2019 roku.
Międzynarodowe jury nauczycieli wybierze zwycięzcę.
Logo powinno zawierać:
– tytuł projektu w języku angielskim
– logo programu Erasmus+
–  treści i obrazy nie naruszające praw autorskich

REGULAMIN UCZESTNICTWA UCZNIÓW W PROJEKCIE

                                                                                            22.11.2018

Regulamin rekrutacji uczniów Erasmus+ QR

 

SPOTKANIE ORGANIZACYJNE

    19-21 listopada 2018   

  W dniach 19-21 listopada 2018 roku gościliśmy w szkole nauczycieli z Macedonii, Rumunii i Turcji. Zagraniczni goście brali udział w szkoleniu dotyczącym stosowania kodów QR oraz Aurasmy- narzędzi, którym poświęcony jest projekt: „The mystery lies in QRs-coding and decoding in education”.
Nauczyciele zostali powitani przez p. dyrektor oraz oprowadzeni po szkole przez uczennice klas I i II, następnie teatr szkolny wystawił scenkę rodzajową w języku angielskim. Po szkoleniu nauczyciele omawiali cele i działania projektowe oraz metody jego wdrażania i upowszechniania. Goście mieli również okazję zwiedzić Bydgoszcz i Toruń. W Bydgoszczy obejrzeli galerię obrazów Leona Wyczółkowskiego, malarza związanego z tym miastem. W Żywym Muzeum Piernika w Toruniu zapoznali się ze staropolską metodą pieczenia pierników.
Najbliższe spotkanie partnerów odbędzie się w Turcji w marcu 2019 roku. Przed wyjazdem uczniowie komunikować się będą na platformie Twinspace.

21.11.2018.


                                                                           

ROZPOCZĘCIE PROJEKTU

1.10.2018

W październiku 2018 roku  rozpoczęliśmy projekt pt.: „The mystery lies in QRs: coding and decoding in education.” To kolejny  projekt naszego liceum oparty na technologii komputerowej. Poprzedni dotyczył tworzenia filmów edukacyjnych za pomocą różnych narzędzi internetowych. Kody QR są kontynuacją przygody z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi. W projekcie biorą udział:

I Liceum Ogólnokształcące im. St. Wyspiańskiego
Szubin, Poland (koordynator)

Liceul Tehnologic “Edmond Nicolau”
Braila, Rumunia

SOU Gimnazija Koco Racin
Veles, Macedonia

Mehmet Akif Ersoy Anadolu Lisesi
Biga, Turcja