Traces of Our Ancestors 2020-2022

WŁOCHY

27-31 marca 2023

Dzień pierwszy

Dzisiaj rozpoczęła się mobilność programu Erasmus+ Śladami naszych przodków realizowana we włoskiej Bernaldzie. Od rana uczestniczyliśmy w zajęciach w szkole, gdzie po oficjalnym powitaniu gospodarze oprowadzili nas po budynku, następnie przybliżyli nam historię regionu od czasów starożytnych po współczesność ze szczególnym uwzględnieniem integracji europejskiej. Po południu zwiedzaliśmy starówkę miasta Bernalda pięknie położonego na wzgórzu, nad którym króluje średniowieczny zamek obronny. Pod wieczór udaliśmy się do rodzin, które nas goszczą. Będziemy mieli okazję poznać codziennie życie rówieśników z Włoch.

Dzień drugi

W drugi dzień Mobilności Erasmus+ Śladami naszych przodków odwiedziliśmy Centrum Rolnictwa, w którym pracowali więźniowie polityczni – przeciwnicy ideologii faszystowskiej. Następnie udaliśmy się do miejscowości Markonia, gdzie podążaliśmy śladami miejsc rozwoju faszyzmu oraz organizacji zwalczających tę ideologię. Po południu mieliśmy okazję odwiedzić urocze miasteczko, położone wysoko w górach – Aliano, miejsce działania znanego włoskiego pisarza i malarza Carlo Levi.

Dzień trzeci

Dzień trzeci mobilności Erasmus+ we Włoszech. Dzisiaj udaliśmy się do jednego z najstarszych miast świata, Matera, które jest nieprzerwanie zamieszkiwane od czasów prehistorycznych do dzisiaj. Od 1993 roku Matera znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO, a w 2019 roku była Europejskim Miastem Kultury. Miasto jest położone na siedmiu poziomach i reprezentuje różne style architektoniczne począwszy od czasów starożytnych. Po południu wzięliśmy udział w warsztatach europejskich, organizowanych przez Europejską Fundację Matera. Uczniowie opracowywali zagadnienie zrównoważonego rozwoju.

Dzień czwarty

Dzień rozpoczął się warsztatami w szkole. Przygotowaliśmy prezentację multimedialną na temat historii regionu, w którym leży Barnalda. Po południu mieliśmy okazję żeglować po Zatoce Tarenckiej, podobnie jak kiedyś greccy kupcy i żeglarze. Pod koniec dnia udaliśmy się do Metaponto, ważnego stanowiska archeologicznego starożytnej Europy. W mieście tym żył i działał sam Pitagoras. Mieliśmy również okazję podziwiać górującą nad regionem świątynię Hery.

Dzień piąty

Piątek 31 marca był ostatnim dniem realizacji projektu Erasmus+ pt. Śladami naszych przodków realizowanym we włoskiej Bernaldzie. Od rana uczniowie pracowali nad końcowymi prezentacjami. Dotyczyły one historii regionu południowych Włoch – Basilikaty w której leży Bernalda. Następnie uczniowie mieli okazję zadawać pytania europosłowi. Pytania dotyczyły problemów regionu i przyszłości młodych ludzi. Ostatnim punktem programu była dyskusja panelowa z udziałem historyka zajmującego się historią południowych Włoch. Na koniec uczestnicy otrzymali certyfikaty uczestnictwa. Podczas wyjazdu młodzi ludzie poznali wielu rówieśników z Włoch, Portugalii, Chorwacji, mieli doskonała okazję ćwiczyć umiejętności językowe, poznawać kulturę, historię różnych regionów Europy.

Wizyta partnerów w Polsce

5-9 grudnia 2022

Uczniowie z Niemiec, Chorwacji, Włoch i Portugalii gościli w Szubinie celem zapoznania się z historią regionu i Unii Europejskiej. Zwiedzili Biskupin, Gniezno, Toruń i Bydgoszcz. Brali udział w prelekcji o samorządności w Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu oraz warsztatach o wartościach unijnych zorganizowanych przez Kujawsko- Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy. W Muzeum Ziemi Szubińskiej spotkali się z zasłużonymi mieszkańcami Szubina- Benigną Olszewską i Romanem Danielewskim. Młodzież przeprowadziła z gośćmi wywiady, które zostały uwiecznione w wersji filmowej.Pobyt w Polsce uatrakcyjniły: wizyta w gnieźnieńskiej fabryce bombek „Kadpol”, warsztaty artystyczne z tworzenia witraży, pokaz pieczenia pierników w Muzeum Piernika w grodzie Kopernika oraz…nauka poloneza i lekcja o słynnych Polakach – Escape Room z wykorzystaniem szkolnych iPadów.

Toruń
Muzeum Piernika w Toruniu

NIEMCY

18-22 września 2022

Pierwszego dnia wymiany, po powitaniu w szkole, podążaliśmy śladami starożytnych Rzymian w Neuss i Kolonii. Młodzież została podzielona na międzynarodowe grupy, w których pracowała nad rozwiązaniem zadań z kodami QR. Największe wrażenie na uczestnikach projektu zrobiła katedra w Kolonii ( Kölner Dom). Jest to gotycka świątynia, która jest drugą co do wysokości budowlą sakralną na świecie i trzecią co do wielkości katedrą świata pod względem powierzchni.

W drugi dzień wymiany uczestnicy zwiedzali niemieckie muzeum górnicze (Bergbaumuseum Bochum). Posiada ono ponad ćwierć miliona eksponatów, przez co należy do największych muzeów tego typu na świecie. Następnie młodzież udała się do kompleksu przemysłowego kopalni węgla (Zeche Zollverein). Kompleks został wpisany na listę dziedzictwa kulturowego UNESCO!

Trzeciego dnia wymiany uczniowie w międzynarodowych grupach wykonywali mapę myśli związaną ze śladami starożytnych Rzymian i Żydów w Kolonii i Neuss. Następnie odbyło się spotkanie z burmistrzem i władzami miasta Neuss, na którym uczniowie zadawali pytania na temat Unii Europejskiej. Po spotkaniu uczestnicy wymiany udali się do parlamentu kraju związkowego Nadrenia Westfalia w Düsseldorfie (Landtag Nordhein Westfalen). Młodzież zwiedziła budynek parlamentu oraz uczestniczyła w rozmowie z jednym z jego członków.

Czwartego dnia projektu uczniowie pracowali w międzynarodowych grupach tworząc prezentacje multimedialne. Zawarli w nich wiedzę, którą zdobyli w poprzednich dniach. Popołudnie upłynęło pod znakiem przygody. Wybraliśmy się na rafting po największej niemieckiej rzece Ren i pokonaliśmy dystans 15km z Neuss do Dusseldorfu.

Ostatniego dnia zakończyliśmy pracę nad projektem, której efektem końcowym są e-booki – opisujące aktywności ostatniego tygodnia. Po rozdaniu certyfikatów przez dyrektora szkoły Quirinus-Gymnasium Neuss młodzież uczestniczyła w spotkaniu z przedstawicielem Niemiec na Monachijskiej Konferencji Bezpieczeństwa dr Heusgen. W rozmowie poruszono m. in. temat wojny w Ukrainie, kryzysu węglowego, konieczności współpracy krajów Unii Europejskiej. Czas spędzony w Neuss w Niemczech z pewnością pozostanie w pamięci jako wspaniała przygoda, możliwość poznania kraju naszych sąsiadów oraz poszerzenia wiedzy o świecie!

CHORWACJA

28 marca- 1 kwietnia 2022

28 marca

ZAGRZEB- ZWIEDZANIE STARÓWKI I LEKCJE W SZKOLE

Zagrzeb- plac Bana Jelačića przy fontannie. Tu spotkaliśmy wszystkich uczestników mobilności. Dubravka, chorwacki koordynator oprowadziła nas po Starówce miasta. Pierwszy przystanek trasy: Katedra Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny – kościół rzymskokatolicki, którego dwie neogotyckie dzwonnice stanowią symbol miasta. Następnie: Kamienna Brama- element murów miejskich średniowiecznego centrum Zagrzebia, Kościół św. Marka i Wieża Lotrščak z XIII w. skąd słychać wystrzał z armaty codziennie w samo południe. Nazwa stolicy, jak mówi legenda, pochodzi od słowa „zagrabiti” czyli zaczerpnąć. Chodzi o źródło wody, które wytrysnęło w czasach suszy, żeby napoić spragnioną armię. Po spacerze zajęcia w szkole. Uczniowie zapoznali się z programem nauczania goszczącej szkoły uczestnicząc w lekcjach języka angielskiego, informatyki, projektowania stron internetowych i fizjoterapii. Historię Zagrzebia poznaliśmy wykonując zadania w aplikacji Dotstorming.

29 marca

RIJEKA

Zwiedzanie Rijeki. Rijeka to największy chorwacki port handlowy, rybacki i tranzytowy. Również prężny ośrodek naukowy (Uniwersytet w Rijece i instytuty naukowo-badawcze) oraz kulturalny. W 2020 roku Rijeka była Europejską Stolicą Kultury. Program zwiedzania: Krzywa Wieża – Kosi Toranj z 1377r., Katedra św. Wita, Targ rybny, Muzeum Torpedy, Deptak Korzo z wieżą zegarową- Gradski Toranj, Sanktuarium Matki Bożej Trsatskiej i TwierdzaTrsat- z pięknym widokiem na miasto i Adriatyk.

30 marca

ZAGRZEB- DZIEŃ EUROPEJSKI

Uczniowie odwiedzili Dom Europy i wysłuchali wykładu na temat funkcjonowania Unii Europejskiej. W dalszej części programu zapoznali się w muzeum z historią Chorwacji od jej początków po dzisiejsze czasy. Po trudnej i treściwej lekcji historii wszyscy uczestnicy mobilności (łącznie z nauczycielami) w formie escape room’u zgłębili tajniki słynnych miejsc na zagrzebskiej starówce. Escape Tour był wyśmienitym pomysłem na lekcję historii w plenerze.

31 marca

VARAŽDIN

Pierwszy przystanek-Tech- park, instytucja realizująca unijne projekty w branży informatycznej. Varaždin to dawna stolica Chorwacji, miasto położone 80 km od Zagrzebia. Słynne z barokowej architektury. Miasto wchodziło kiedyś w skład Austro-Węgier. Stare miasto otoczone jest fosą. Nie brakuje mostu zwodzonego. Najsłynniejsza budowla to XVII-wieczny pałac. Konieczne też do zwiedzenia Muzeum Aniołów. Varaždin nazywane jest „miastem gdzie śpią anioły.” Przystanek na tradycyjny chorwacki obiad w Zajeździe Etnograficznymi i ostatnia atrakcja- zamek Trakošćan pod granicą ze Słowenią. Zbudowany w XIV w.; należał do hrabiów Drašković.

1 kwietnia

ZADANIA PROJEKTOWE

Praca w szkole nad podsumowaniem zadań chorwackiej mobilności: kalendarium historycznym krajów uczestniczących w projekcie oraz przewodnikiem po najciekawszych miejscach/budowlach/eksponatach muzealnych, które zwiedziliśmy/zobaczyliśmy.


PORTUGALIA

14-18 lutego 2022

Swoja wizytę w Portugalii uczniowie szubińskiego liceum rozpoczęli od poznania partnerskiej szkoły – Escola Secundária Dr. Augusto César da Silva Ferreira. W jej murach spotkali się z Carlosem Miguelem Maximiano de Almeida Coelho, członkiem Parlamentu Europejskiego w latach 1994- 2019, z którym dyskutowali m.in. na temat polityki migracyjnej, ochrony dziedzictwa narodowego, wpływu pandemii na gospodarkę czy konfliktu Rosji z Ukrainą. Zdalnie spotkali się również z pracownikiem Casa da Europa z siedzibą w Lizbonie, instytucją zajmującą się popularyzacją działań Unii Europejskiej w Portugalii.

Część wyjazdu poświęcona była także poznawaniu kraju partnera projektu. Uczniowie zwiedzili między innymi Salinas, czyli kopalnię soli w Rio Maior, w której otrzymywano sól z wód głębinowych oraz stanowisko archeologiczne Villa Romana, datowane na okres późnego Cesarstwa Rzymskiego (III-V wiek). W malowniczym miasteczku Sintra podziwiali wystawne rezydencje i pałace. W Lizbonie zaś zwiedzili Klasztor Hieronimitów – zbudowany w XVI wieku na polecenie króla Manuela I jako wyraz dziękczynienia za szczęśliwą wyprawę Vasco da Gamy do Indii, a także Torre de Belem, Pomnik Odkrywców, Elevador de Santa Justa i Plac Comercio.Zachwycili się także wąskimi i stromymi uliczkami oraz kamienicami wyłożonymi kafelkami azulejos i klimatycznymi kafejkami, w których można skosztować lokalnych specjałów przy melancholijnej muzyce fado. W Peniche, nadmorskim miasteczku, zwiedzili „Museu Nacional da Resistência e Liberdade”, natomiast w Óbidos – średniowieczną fortyfikację otaczającą swoimi murami najstarszą część miasta. A Nazare, europejskie centrum surfingu, zachwyciło ich pięknymi plażami i wysokimi falami.

Kolejne spotkanie uczestników projektu „Śladami naszych przodków- europejskie regiony na przestrzeni czasu” odbędzie się w marcu w Chorwacji.

Lizbona, klasztor Hieronimitów

24 lutego 2021

Na platformie zoom uczniowie z krajów partnerskich prezentowali miejsca związane z II wojną światową i Unią Europejską. Miejsca te będą mogli zwiedzić podczas mobilności.

Oto link to mapy stworzonej przez uczniów:

https://padlet.com/maternefranz/s8qfjk7c8cyvfnrz

20 grudnia 2020

Zarys projektu:

Przeczytaj o projekcie!

16 grudnia 2020

Poznaliśmy się! Na platformie Zoom odbyło się spotkanie zapoznawcze koordynatorów oraz uczniów z grup projektowych. Uczniowie opowiedzieli o swoich szkołach i miejscach zamieszkania. Przedstawili również swoje oczekiwania względem projektu.

26 listopada 2020

W drodze głosowania wybraliśmy logo projektu. Zwycięzcą jest Silvia Gallitelli z Włoch.

2 września 2020

Z dniem 2 września rozpoczynamy nowy projekt.

Tytuł projektu:

„Auf den Spuren unserer Vorfahren – Europäische Regionen im Wandel”

„Śladami naszych przodków-europejskie regiony w okresie przejściowym”

Cel projektu

Zapoznanie z działalnością Unii Europejskiej w kontekście skutków II wojny światowej.

Partnerzy:

#Quirinus Gymnasium Neuss

Neuss, Niemcy- koordynator

#ISTITUTO ISTRUZIONE SUPERIORE BERNALDA

Ferrandina, Włochy

# Privatna gimnazija i strukovna škola „Svijet”

Zagrzeb, Chorwacja

# Escola Secundária Dr. Augusto César da Silva Ferreira,

Rio Maior, Portugalia

# I Liceum Ogólnokształcące im. S. Wyspiańskiego

Szubin, Polska

http://loszubin.pl/wp-admin/post.php?post=3714&action=edit