CHORWACJA, METKOVIC
12-14 października 2022
Projekt „ Teen Eisteins” w I LO dobiega końca. W ostatnim roku realizacji projektu opartego na poszerzaniu wiedzy i umiejętności nauk ścisłych, przyszła kolej na gastronomię. W celu zapoznania się z tym zawodem, piątka uczniów wraz z nauczycielami wyruszyła do Metkovic- miasteczka położonego na południu Chorwacji.
Celem wyjazdu było poznanie historii i właściwości farmakologicznych wybranych przypraw oraz zdrowotne aspekty przygotowywania potraw na bazie ziół i przypraw.
W wymianie oprócz uczniów ze szkoły szubińskiej wzięli udział również uczniowie partnerskich szkół z Grecji, Bułgarii i Włoch.
Wymiana rozpoczęła się od wycieczki do Delty Naretwy i warzelni soli w Ston, gdzie uczniowie dowiedzieli się na temat pozyskiwania powszechnej przyprawy jaką jest sól morska. W Ston wytwarza się ją w sposób ekologiczny a pozyskuje z wód Adriatyku. Program tego dnia obejmował również zwiedzenie Trsteno Arboretum, najstarszego renesansowego ogrodu w Dalmacji, oraz Dubrownika- miasta słynnego z serialu „Gra o tron”.
W drugim dniu pobytu w Chorwacji, uczestnicy wymiany odwiedzili w miejscowości Kastela gimnazjum o specjalności rolniczej. Po warsztatach poświęconych przyprawom i pestycydom nastąpiła konsumpcja tradycyjnych potraw i napojów przygotowanych z własnych upraw przez uczniów szkoły. Uczestnicy wymiany poznali korzyści płynące z rolnictwa ekologicznego. Następnie odbyła się dyskusja na temat negatywnych aspektów pestycydów. Później odwiedziliśmy Split, gdzie opowiedziano nam o epoce rzymskiej w tym nadmorskim mieście oraz kuchni dalmatyńskiej. Następnie uczniowie przeprowadzili wywiady z lokalnymi mieszkańcami, aby dowiedzieć się, jakie potrawy są najbardziej popularne w regionie i jakie przyprawy są używane w kuchni regionu.
W trzecim dniu uczniowie sami gotowali w szkolnej kuchni przygotowując posiłki w oparciu o lokalnie uprawiane owoce: mandarynki i pomarańcze. Sporządzili marmoladę pomarańczową, strudel i arancini -regionalny słodki przysmak. Następnie każda szkoła przedstawiła historię przypraw i potrawy oparte na ziołach stosowanych w swoim kraju. Przedstawiono kulinarne właściwości ziół oraz ich zastosowanie w kosmetyce. Bułgaria zaprezentowała m.in. cząber, Polska-jałowiec, Grecja-czosnek, Chorwacja-rozmaryn a Włochy-bazylię. Na koniec odbyła się wycieczka łodzią po lokalnej rzece do wioski Vid, gdzie uczniowie poznawali starożytną historię regionu.
Efektem wymiany jest e-book o ziołach i tradycyjnych potrawach partnerów projektu.
GRECJA, ALEXANDRIA
11-14 kwietnia 2022
10 kwietnia
Wycieczkę zaczęliśmy o 4:30 od podróży z Szubina prosto na lotnisko w Warszawie. Stamtąd udaliśmy się samolotem do Aten, a następnie ,po krótkiej przerwie, polecieliśmy do Salonik, gdzie czekali na nas gospodarze projektu Erasmus. Wieczorem dotarliśmy do hotelu w Aleksandrii u podnóża góry bogów- Olimpus.
Krótki spacer wieczorną porą uliczkami Aleksandrii i odpoczynek aby nabrać sił na zwiedzanie słonecznej Tracji- regionu północnej Grecji.Aleksandria to niewielkie miasteczko na północy Grecji założone przez Aleksandra Macedońskiego w 332 roku p.n.e. Cieszyła się sławą najważniejszego ośrodka handlowego, kulturalnego i edukacyjnego świata antycznego.
11 kwietnia
Dzisiejszy dzień rozpoczęliśmy od zapoznania się z uczestnikami projektu w szkole gospodarzy- EPAL Alexandria. Następnie obejrzeliśmy prezentację o aromaterapii i uczestniczyliśmy w quizie o naturalnych kosmetykach. Później zwiedziliśmy szkołę i poznaliśmy profile kształcenia: pielęgniarski, elektryczny, fryzjerski i kosmetologiczny. Pod okiem uczniów i nauczycieli wykonaliśmy naturalne kosmetyki- tonik, krem z masłem shea i maseczkę. Następnie zwiedziliśmy Muzeum Królewskich Grobowców Aigai w Verginie, gdzie zobaczyliśmy grobowiec Filipa II Macedońskiego oraz wiele innych ciekawych eksponatów świata antycznego.
12 kwietnia
Dzisiejszy dzień rozpoczęliśmy od podróży do Salonik. Pierwszym punktem naszej podróży była wizyta w Hellenic Agricultural Organisation, gdzie dowiedzieliśmy się wiele na temat produkcji oraz różnorodności roślin. Zwiedzenie tego miejsca zakończyliśmy degustowaniem herbat z tamtejszych ziół. Następnie wybraliśmy się do Mediterranean Cosmos, największego centrum handlowego i rozrywkowego w Europie Południowo-Wschodniej. W tym dniu zostaliśmy oprowadzeni także po Bazylice św. Dymitra w Salonikach, Roman Forum oraz podziwialiśmy White Tower z nadmorskiego deptaku.
13 kwietnia
Słoneczną środę rozpoczęliśmy wycieczką do ogrodu botanicznego – Balkan Botanic Garden of Kroussia in Kilikis. Tam podziwialiśmy piękne widoki Grecji i poznaliśmy wiele lokalnych roślin oraz ich zastosowania. Na koniec zostaliśmy poczęstowani herbatą z dzikiej róży i gojnika. Następnie udaliśmy się do greckiej tawerny w Kilikis, gdzie degustowaliśmy greckie przysmaki.Wróciliśmy do Aleksandrii, a tam w szkole EPAL Aleksandrias mieliśmy okazję przetestować naturalne kosmetyki wyprodukowane przez uczniów.
14 kwietnia
Ostatni dzień w Grecji rozpoczęliśmy podróżą do miejscowości Litochoro, gdzie zwiedziliśmy Olympus National Park Management Agency. Pani przewodnik przekazała nam wiele ciekawych informacji. Później wkroczyliśmy na szlak górski u podnóża góry Olimp. Nie brakowało wielu pięknych widoków. Zobaczyliśmy też ruiny klasztoru św. Dionizego.Dzień zakończyliśmy pożegnalną kolacją przy której towarzyszyła nam regionalna muzyka oraz otrzymaliśmy certyfikaty.
WŁOCHY, AVEZZANO
21-24 marca 2022
I dzień: Przed południem obejrzeliśmy szkołę IIS Ettore Majorana oraz poznaliśmy uczestników projektu. Po południu odbyły się pierwsze ćwiczenia grupowe w formie stacji zadaniowych.
II dzień: Zwiedzanie Alba Fucens – miasta założonego w 304 r. przed Chrystusem jako kolonia rzymska!!! Podziwialiśmy antyczne wykopaliska archeologiczne, m.in. amfiteatr, romański kościół św. Piotra, a także ruiny dzielnicy średniowiecznej. Z miasta rozciąga się wspaniały widok na okoliczne góry. Po południu uczniowie pracowali w grupach budując i programując roboty!
III dzień: Od rana uczestnicy projektu „Teen Einsteins” programowali małe roboty. Praca odbywała się w międzynarodowych grupach. Następnie nastąpiło rozdanie certyfikatów i zakończenie części praktycznej projektu. Po południu wybraliśmy się do miasteczka Tivoli, gdzie zwiedzaliśmy Villa d’Este oraz otaczający ją park ze wspaniałymi fontannami z XVI w. wpisane na listę UNESCO.
IV dzień: Mobilność uczniów I LO w Szubinie w ramach projektu „Teen Einsteins” dobiegła końca. Najbardziej emocjonujący dzień – część kulturowa projektu – zwiedzanie Rzymu! „Wieczne miasto” w dzień i nocą.
2-5 listopada 2021
Od 2 do 5 listopada 2021 roku gościliśmy w szkole partnerów projektu. Odwiedzili nas uczniowie z Grecji, Chorwacji, Włoch i Bułgarii, którzy wraz z opiekunami, poznawali m.in. tajniki zawodu technika kryminalistyki.
Pierwszy dzień wizyty zdominowali policjanci z Laboratorium Kryminalistycznego przy Komendzie Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy, którzy przybliżyli uczestnikom projektu tajniki swojej pracy i poprowadzili warsztaty z daktyloskopii, analizy plam krwi i chemiluminescencji. Uczniowie klasy IIIb przeprowadzili zaś lekcję ćwiczeniową na temat DNA i budowy ludzkiej krwi.
Drugiego dnia pobytu odbyły się zajęcia przygotowane przez Wydział Chemii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. W trakcie warsztatów, prowadzonych przez pracowników naukowych toruńskiego uniwersytetu, uczniowie dokonywali m.in. identyfikacji tuszu z wykorzystaniem chromatografii cienkowarstwowej. Wysłuchali także wykładu „Born criminal type of human being – Cesare Lombroso theory”, po którym rozpoznawali profile przestępców oraz zwiedzili Muzeum Wydziału Chemii.
Kolejnym etapem pobytu w Toruniu była wizyta w Studium Politechnicznym UMK. Rozpoczęła się ona wykładem wprowadzający w zagadnienia związane z automatyką i robotyką oraz opowieścią o pracach badawczych prowadzonych w Instytucie Nauk Technicznych. Po zajęciach teoretycznych, uczniowie wzięli udział w pokazach robotów mobilnych oraz zwiedzili laboratorium maszyn sterowanych numerycznie, gdzie oglądali nie tylko obrabiarki, ale także drukarki 3D, roboty przemysłowe (manipulatory, co-boty) czy komputerowe systemy sterowania (sterowniki PLC i PAC, SCADA, systemy rozproszone). Wizytę w grodzie Kopernika zakończono spacerem po gotyckiej Starówce.
Dzień trzeci rozpoczął krótki spacer po Starówce Poznania, bo było to kolejne miasto odwiedzane przez naszych gości. Po zapoznaniu się z zabytkami stolicy Wielkopolski, mł. asp. Tomasz Węgrzak poprowadził, w Wyższej Szkole Bankowej, warsztaty z daktyloskopii. W czasie ich trwania wyjaśnił uczniom rolę daktyloskopii w kryminalistyce oraz przećwiczył z nimi sposoby ujawniania śladów przy użyciu argentoratu. Zapoznał ich także z metodami utrwalania śladów odcisków palców na folii daktyloskopijnej.
Ostatni dzień wizyty upłynął w Wyższej Szkole Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy, gdzie uczniowie poznawali tajniki kosmetologii oraz na Wydziale Biotechnologii Politechniki Bydgoskiej, gdzie uczestniczyli w wykładzie „Herbal plants – culinary, phytotherapy and cosmetic uses” i w warsztatach laboratoryjnych zorganizowanych przez Pracownię Mykologii Molekularnej, Fitopatologii i Entomologii oraz Katedrę Biotechnologii Rolniczej.
Program wizyty opracowany został przez p. Arletę Marchlewską.
25 lutego 2021
Na platformie zoom odbyło się spotkanie zapoznawcze uczniów z partnerskich szkół. Grupy uczniów -reprezentanci szkół opisywali swoje szkoły oraz regiony, w których mieszkają. Prezentacje szkół dostępne są na wirtualnej mapie. Link do mapy:
Teen Ensteins- prezentacje szkół
Zdjęcia z prezentacji szkół:
22 lutego 2021
Nauczyciele-koordynatorzy spotkali się na platformie Zoom. Celem spotkania było omówienie działań związanych z zapoznaniem uczniów z zawodem technika w dziedzinie kryminalistyki. TosSzkoła polska odpowiedzialna jest za zapoznanie rówieśników z krajów partnerskich z tym zawodem. Zadanie do wykonania: przygotować lekcję o metodach kryminalistycznych oraz quiz sprawdzający wiedzę z tej dziedziny.
Link do tablicy wirtualnej przedstawiającej nauczycieli biorących udział w projekcie:
Nauczyciele w projekcie Teen Einsteins
23 grudnia 2020
W wyniku głosowania uczniowie i nauczyciele szkół partnerskich wybrali logo projektu. Zwyciężył projekt włoski.
Projekty partnerów:
13 sierpnia 2020
Kolejny nasz projekt został zaakceptowany. Dotyczy zastosowania nauk przyrodniczych i matematyki w dziedzinach takich jak kryminologia, biotechnologia, kosmetologia, robotyka i gastronomia.
Szkoły partnerskie:
Professional School of Ecology and Biotechnology „Prof. Dr. Asen Zlatarov” Sofia, Bułgaria
IISS ETTORE MAJORANA Avezzano, Włochy
Srednja skola Metkovic, Chorwacja
EPAL Alexandria Grecja
Budżet dla liceum: 20.878 euro