Odkrywamy skarby przeszłości Pałuk

Grupa uczniów klas Id, IId i Ie zwiedziła pałuckie zakątki. Pierwszy to Żnin- niepisana stolica Pałuk. W Muzeum Ziemi Pałuckiej obejrzeliśmy eksponaty wystawy etnograficznej, dowiedzieliśmy się o dawnych zwyczajach regionu i zaczerpnęliśmy gwary pałuckiej. Podziwialiśmy intarsje lokalnego artysty Edmunda Kapłońskiego i trofea mistrza w sportach motorowodnych, Waldemara Marszałka. Szczególną uwagę zwróciła wystawa maszyn drukarskich i opowieść o prężnie działającej firmie wydawniczej rodziny Krzyckich. W Dworze Marzeń w Sielcu zapoznaliśmy się z sylwetką Józefa Unruga- admirała Marynarki Wojennej i obrońcy Wybrzeża we wrześniu 1939 r. Właścicielka dworu, Katarzyna Rodziewicz przywraca pamięć o niezłomnym bohaterze gromadząc w swojej posiadłości pamiątki po tym zasłużonym oficerze floty polskiej. W Muzeum Kolei Wąskotorowej przenieśliśmy się do czasów parowozów a w sąsiadującym zamku tropiliśmy Diabła Weneckiego. Legenda głosi, że tak nazywany był budowniczy i władca zamku, Mikołaj Nałęcz. Na koniec zwiedziliśmy kościół św. Mikołaja w Gąsawie. To XVII- wieczny obiekt drewniany położony na Szlaku Piastowskim. Odrestaurowane malowidła ścienne, zapomniane na 150 lat, można podziwiać dzięki kunsztownej pracy konserwatorskiej.