Erasmus+ National Prides


National Prides


                              WYJAZD UCZNIÓW NA ŁOTWĘ

21-23 MAJA

W maju uczniowie i nauczyciele z I Liceum Ogólnokształcącego w Szubinie wyruszyli w kolejną podróż dydaktyczno-krajoznawczą w ramach realizowanego projektu ERASMUS „Duma narodowa w kontekście europejskim”. Tym razem kierunek ….ŁOTWA.

Oprócz realizacji zadań projektowych – pracy w grupach międzynarodowych z wykorzystaniem programu Photo Story – realizowana była ścieżka krajoznawcza. Zwiedziliśmy okolicę, np. park narodowy „Mazsalacas”, udaliśmy się na całodniową wycieczkę do stolicy Łotwy – Rygi, gdzie zostaliśmy oprowadzeni przez przewodnika, wysłuchaliśmy opowieści o dziejach tego miasta oraz odwiedziliśmy Bibliotekę Narodową Łotwy.

Ważnym punktem naszej podróży było poznanie historii – wpisanej na listę UNESCO akcji niepodległościowej „Baltic Way” z 1989r. Był to masowy protest ok. 2 milionów mieszkańców trzech republik bałtyckich Litewskiej, Łotewskiej i Estońskiej SRRR przeciwko ówczesnej sytuacji politycznej.

Szczególne wrażenie wywarła na nas bogata kultura Łotwy: tradycyjne śpiewy i tańce ludowe, które są kultywowane od najmłodszych pokoleń. Smakowały nam litewskie specjały: pierożki, sok z brzozy czy kwas.

Łotwa to ostatni w bieżącym roku szkolnym wyjazd projektowy z Erasmusa. W roku szkolnym 2018/2019 uczniowie i nauczyciele odwiedzili już Węgry, Hiszpanię , Włochy i Turcję.

W przyszłym roku szkolnym czekają nas wyjazdy na Islandię, Węgry i do Rumunii. Zimą spodziewamy się zagranicznych gości z projektów Erasmus w liceum w Szubinie.

Uczniowie klasy II w składzie: Julia Stodolna, Dominika Bojewska, Kacper Zetler, Hubert Zdralek i Krystian Wiśniewski wzięli udział w spotkaniu młodzieży w Naukseni na Łotwie. Oto fotorelacja z wyjazdu:

Prezentacje uczniów:

Grupa Kacpra

Grupa Krystiana

Grupa Dominiki

Grupa Julii

Grupa Huberta

WYJAZD UCZNIÓW NA SYCYLIĘ

1-3 KWIETNIA

Kolejnych pięcioro uczniów naszej szkoły – Svetlana Ashikhmina, Hanna Marchlewska, Maja Gnat, Gabriela Siuchnińska i Dominika Tokarczyk wyruszyło na przygodę z Erasmusem. Tym razem polecieli do Palermo, gospodarczej, turystycznej i kulturalnej stolicy Sycylii.

Dzień 1
Celem podróży było poznanie wybranych zabytków kultury wpisanych na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Swoją podróż, pod opieką pani Lidii Leciejewskiej i pani Arletty Jagodzińskiej, uczniowie rozpoczęli od wizyty w szkole I.P.S.S.A.R. P.Borsellino, która była gospodarzem drugiego spotkania partnerów projektu.
Pierwszy dzień pobytu upłynął na zapoznaniu się z rówieśnikami z krajów partnerskich – Islandii, Hiszpanii, Łotwy, Węgier i Włoch oraz na poznawaniu zabytków Palermo, z których dumni są nie tylko Sycylijczycy. Podziwiano m.in. Church of Saint Catherine, Royal Palace and Palatine Chapel, Cathedral oraz kościół Santa Maria dell`Ammiraglio, znany jako La Martorana, a stanowiący jeden z najpiękniejszych zabytków architektury arabsko-normańskiej we Włoszech.

Dzień 2

Drugi dzień upłynął na podziwianiu przepięknej katedry w Cefalu, która stanowi kolejny przykład stylu arabsko-normańskiego w architekturze. Zawiera bowiem mozaiki w stylu bizantyjskim, nawę główną zbudowaną na wzór klasztoru w Cluny, transept zaś wzorowany na architekturze arabskiej. W 2015 katedra została wpisana na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Po spacerze urokliwymi uliczkami tradycyjnego sycylijskiego miasteczka, odpocząć można było na pięknej plaży. Dzień zakończył się spotkaniem z burmistrzem, który bardzo ciekawie opowiadał o mieście, którego jest gospodarzem.

Dzień 3

Ostatni dzień upłynął na zwiedzaniu dwunastowiecznej katedry w Monreale, w której podziwiano nie tylko piękne krużganki i mozaiki, ale także kolumny zwieńczone misternie rzeźbionymi kapitelami.
Wizyta w Palermo zakończona została kolacją w partnerskiej szkole, jej gościem był m.in. polski konsul w Palermo.
Pobyt we Włoszech był drugim z zagranicznych wyjazdów uczniów szubińskiego liceum w ramach projektu „National Prides in a European Context”. Kolejny już na początku maja, tym razem będzie to Łotwa.

Oto wpisy uczestników na travelblogu:

Hania Marchlewska

Maja Gnat

Dominika Tokarczyk

Svetlana Ashikhmina

Gabrysia Siuchnińska

A oto link do prezentacji wykonanych w Padlecie.

Mobility padlets

DRZWI OTWARTE

PREZENTACJA PROJEKTÓW I KRAJÓW PARTNERSKICH

21-22 marca 2019

Uczniowie klas III gimnazjów oraz klas VIII szkół podstawowych z naszej gminy mieli okazję poznać dorobek kulturowy naszej szkoły. Prze ostatnie 3 lata wzbogaciliśmy się o nową wiedzę o krajach europejskich i niezapomniane przeżycia w ramach wymian młodzieży  inspirowanych  projektami Erasmusa. Przywiezione pamiątki z podróży zaprezentowaliśmy odwiedzajacym nasz szkołę młodszym kolegom i koleżankom, którzy być może dołacza do klubu miłośników nauki języków obcych i zdobywania wiedzy poprzez podróże zagraniczne.

PREZENTACJE O HISZPANII

WYKONANE ZA POMOCĄ NARZĘDZIA

GENIALLY

marzec 2019

Group 1

Group 2

Group 3

Group 4

Group 5

PIERWSZE SPOTKANIE MŁODZIEŻY W HISZPANII

  18-22 lutego 2019

Przygoda z UNESCO rozpoczęła się w hiszpańskim miasteczku Orihuela. Piątka uczniów: Marta Mierzwińska, Weronika Rosińska, Ewa Urbańczyk, Klaudia Kozakiewicz  i Bartosz Smoliński w towarzystwie nauczycielek Beaty Kaźmierczak i Eweliny Kapsa wyruszyli na południe Hiszpanii.

Dzień I

Uczestnicy wycieczki zostali przywitani przez władze szkoły i regionu w szkole Gabriela Miro i zwiedzili Orihuelę: Szkołę Santo Domingo, Muzeum Miguela Hernandeza, Katedrę i  Pałac Biskupi.

Dzień II

Wszyscy uczestnicy mobilności ( 25 osób) wraz z nauczycielami  wyruszyli do pobliskiej Kartageny i Murcji. W Kartagenie główną atrakcję stanowił Teatr Rzymski. W Murcji najbardziej podobała się Katedra oraz Kasyno.

Dzień III

Ostatni dzień pobytu przyniósł niezapomniane wrażenia z pobytu w Elche – największego na świecie gaju palmowego.

POZNAWANIE NOWYCH NARZĘDZI

9.01.2019

Projekt  ma na celu zapoznać swoich uczestników nie tylko z zabytkami  z listy UNESCO krajów partnerskich ale również nauczyć  nowych narzędzi TIK. Grupa projektowa stworzyła quizy na temat polskich zabytków znajdujących się na liście UNESCO  w  Formularzu Google. Oto linki do wybranych  quizów:

Ania Sobczak
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfsFnQiN8BBSxxymv
Vp9wX0B4hR7Za_E6PRxVDbCbf_apfjlA/viewform

Ania Sobczak

Test Arek Panek

Test Gabrysia Siuchnińska

Test Maja Gnat

Dawid Kacprzak

Test Dawid Kacprzak
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSflaZtSl1qVk7PWufhUKtqFxB4n-Jr3Bno-0KzG50bO1vyIwQ/viewform 

Klaudia Kozakiewicz

Test Klaudia Kozakiewicz
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeFNMJ5Iu9z34IKNEZUOr
AQtSx3L62qojW186WvkFI8L-EBjQ/viewform

Ala Bączkowska

Test Ala Bączkowska
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfo5NKHjMC8ugl1MRA6F31R
gpP5lR0stnPm0VFFfhQSkEZvzA/viewformhttps://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfo5NKHjMC8ugl1MRA6F31RgpP5lR0stnPm0VFFfhQSkEZvzA/viewform

Igor Kotlarek

Starówka w Krakowie

obiekt na liście UNESCO

ŻYCZENIA ŚWIĄTECZNE Z WŁOCH,  HISZPANII i WĘGIER

24.12.2018.

https://www.greetingsisland.com/eCard/sjro55hjwks4

MAMY LOGO PROJEKTU!

20.12.2018.

W konkursie na logo projektu (etap międzynarodowy) szkoły partnerskie głosowały na jedną z sześciu propozycji wyłonionych w etapach krajowych. Najwięcej głosów zdobyło logo węgierskie. Gratulacje! Oto logo Weroniki Ucińskiej (wygrana w etapie szkolnym) i logo projektu.

KONKURS NA LOGO PROJEKTU 

16.11.2018

Czy interesujesz się różnymi kulturami?
Czy chciałbyś pracować z rówieśnikami z innych krajów?
Czy chciałbyś odwiedzić zagraniczne szkoły?
Czy jesteś zainteresowany nowoczesnymi aplikacjami?
Czy jesteś kreatywny?
Jeśli tak, stwórz logo projektu ( wymagana forma elektroniczna) i prześlij je koordynatorowi  do  3 grudnia 2018 r.
Międzynarodowe jury nauczycieli wybierze zwycięzcę.

Logo powinno zawierać:

– tytuł projektu w języku angielskim

– logo programu Erasmus+

-treści i obrazy nie  naruszające praw autorskich

Powodzenia!

OBIEKTY UNESCO W POLSCE

15.11.2018.

Dzięki pracy nad projektem uczniowie odkryli wiele pięknych miejsc w Polsce. Na ekskluzywnej liście UNESCO, która promuje najcenniejsze zabytki świata, znajduje się 15 obiektów polskich. Są wśród nich starówki miast, zamek, kościoły różnych wyznań, muzeum, hala widowiskowa, kopalnie  i parki. ” Cudze chwalicie, swego nie znacie!”- to powiedzenie nasuwa się każdemu, kto przemierzy szlaki mapy najcenniejszych zabytków Polski. Uczniowie zaprezentowali zabytki na plakatach dołączając kody QR.

Autor: Mateusz Sądel

REGULAMIN UCZESTNICTWA UCZNIÓW W PROJEKCIE
12.11.2018

Regulamin rekrutacji uczniów Erasmus+ National Prides

SPOTKANIE LIDERÓW PROJEKTU

11.11.2018

6-9 listopada 2018 roku w miasteczku Eger na Węgrzech odbyło się spotkanie organizacyjne liderów szkół partnerskich.

Spotkanie miało na celu przedstawienie szkół biorących udział w projekcie, którego koordynatorem jest szkoła węgierska oraz zaplanowanie działań projektu. Ponadto każda ze szkół zaprezentowała wybrane miejsca z listy dziedzictwa kulturowego, z którymi zapozna pozostałych partnerów podczas wyjazdów zagranicznych. Nasza szkoła zaprezentowała listę polskich zabytków, a w szczególności  starówkę Torunia oraz zamek krzyżacki w Malborku. Prezentację można obejrzeć pod linkiem poniżej:

https://www.emaze.com/@AOFITWIQL/world-heritage-sites-in-poland

Projekt ma na celu zapoznanie uczniów z dziedzictwem kulturowym wpisanym na światową listę UNESCO obejmującą najpiękniejsze i najcenniejsze zabytki kultury i przyrody wszystkich krajów świata.

ROZPOCZĘCIE PROJEKTU

01.10.2018

1-go września 2018 roku rozpoczęliśmy realizację nowego projektu w ramach programu  Erasmus+. Projekt ma na celu zapoznanie uczniów z dziedzictwem kulturowym wpisanym na światową listę UNESCO. Tytuł projektu brzmi:

NATIONAL PRIDES IN A EUROPEAN CONTEXT

W kraju uczestniczą następujące szkoły:

Andrássy György Katolikus Közgazdasági Szakgimnázium, Gimnázium és Kollégium

Eger, Węgry (koordynator)

Istituto professionale di Stato per i servizi alberghieri e della ristorazione PAOLOBORSELLINO
Palermo, Włochy

Fjölbrautaskóli Suðurnesja
Reykjanesbær, Islandia

I Liceum Ogólnokształcące im. St. Wyspiańskiego
Szubin, Polska

INSTITUTO DE EDUCACION SECUNDARIA GABRIEL MIRÓ
Orihuela, Hiszpania

Naukšēnu novada vidusskola
Nauksenu novads, Łotwa

Piękno jest na wyciągnięcie ręki! Odkryjmy je!